سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش دو گونه است [ در طبیعت [سرشته و [ به گوش [شنیده و تا سرشته نباشد، شنیده سود ندهد . [امام علی علیه السلام]

انتخابات 8

 
 

خبرگزاری فارس: دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی گفت: دلیلی برای نگرانی درباره سلامت انتخابات وجود ندارد و این اضطراب‌ها کمکی به برگزاری یک انتخابات پرشور نمی‌کند.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور، علی لاریجانی دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان پس از ثبت‌نام برای حضور در حوزه انتخابیه تهران در مجلس هشتم با خبرنگاران درباره مسایل داخلی و خارجی گفتگو کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد زیر سوال بردن سلامت انتخابات توسط برخی گروه‌ها اظهار داشت: مسلما جوهره نظام ما دموکراتیک است و جمهوری اسلامی با برگزاری هر ساله انتخابات یک چهره کاملا دموکراتیک از خود نشان داده و این انتخابات جوهره آن نظام دموکراتیک است و به تبع صیانت از این جوهره امری الزامی است.
دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی کشورمان، افزود: در انتخابات بازرسان نمایندگان کاندیدا و دستگاه‌های دیگر هر کدام با روش‌هایی از آرا صیانت می‌کنند ولی هیچ امری 100 درصد نیست اما دلیلی هم برای نگرانی وجود ندارد و این اضطراب‌ها کمکی به برگزاری یک انتخابات پرشور نمی‌کند و در مجموع باید نظارت‌های متنوعی صورت گیرد و مردم نیز به طور حداکثری در انتخابات شرکت کنند.
لاریجانی درمورد حرف‌های اخیر رئیس‌جمهور امریکا و حمایت او از نیروهای دموکراتیک کشورهایی مانند لبنان، سوریه و ایران اظهار داشت: جریان‌های نومحافظه‌کار امریکا نشان داده‌اند که همیشه با جریان‌های دموکراتیک نو در خاورمیانه مخالف‌‌اند و در ایران هم مسلما چنین جریان‌هایی مورد علاقه آنها نیست البته امریکا نمی‌تواند سیاست‌های قبلی خود را کتمان کند و همچنین گروه‌های داخل باید زوایه دید خود را با این نگرش‌ها مشخص کنند و نگذارند چنین صحبت‌هایی از بیگانگان مطرح شود و دست رد به سینه آنها بزنند.
وی با مثبت‌ارزیابی کردن حضور البرادعی در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت: آیا علت حضور البرادعی در ایران خروج ما از زمانبندی مدالیته است؟ اظهار داشت: آقای البرادعی از مدت‌ها پیش قرار بود به ایران بیاید که هم اکنون این اتفاق افتاده و در این مدت زمانی هم ما طبق سند مدالیته پیش رفته و سفر ایشان می‌تواند چنین پیامی داشته باشد که ما مسیر درستی را طی کرده‌ایم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره شایعه دیدار لاریجانی با سارکوزی در مصر گفت: نه چنین اتفاقی نیفتاده است، رفتن من به مصر یک سفر غیررسمی بود البته نه اینکه محتوای سیاسی نداشته باشد.
وی درباره این سفر اضافه کرد: در این سفر که مصادف با رایزنی مسولان امنیتی آنجا درباره یک موضوع شد، حضور داشتم و با آقای عمرموسی مذاکراتی انجام دادیم و در سوریه با آقای فاروق الشرع و نیروهای دیگر لبنانی گفتگوهایی انجام دادیم و پایه اولیه‌ای برای گفتگوهای سازنده و بهبود روابط تهران و قاهره انجام شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه به غیر از تغییر نام خیابان خالداستانبولی، آیا مصری‌ها شرط دیگری هم داشتند؟ گفت: لایه‌های ظاهری که در روابط ایران و مصر وجود دارد را باید کنار زد و در کل دیدگاه دو طرف در امر پیشرفت و توسعه و همکاری مثبت است و این یک متد خوبی است که نظر من در این قضیه این است که تعجیل نکنیم و با گفتگوهای بیشتری قضیه را دنبال کنیم.
وی در مورد موضوعات پیش‌آمده درباره قرارداد 1975 اظهار داشت: حدس من این است که یک شیطنت رسانه‌ای رخ داده و عده‌ای در منطقه هستند که می‌خواهند بین دو کشور همفکر ایران و عراق جدایی بیاندازند که البته آنها از کشورهای عقب‌مانده سیاسی هستند.
وی در این باره توضیح داد: قرارداد 1975 را دو طرف قبول دارند و مفاد آن هم به نفع ایران است و هم به نفع عراق و کسی از آن ضرر نمی‌کند.
وی در مورد علل مختلف سفر بوش به منطقه گفت: تحلیل‌های متفاوتی در مورد سفر بوش شده که از آن بی‌اطلاع نیستیم اما یکی از دلایل عمده سفر بوش برگرداندن اعتماد رهبران عرب به امریکا و اسرائیل در شرایط کنونی است.
وی در مورد توقعاتی که می‌توان از البرادعی در مورد مسایل هسته‌ای داشت، گفت: ما تمام راه‌های صحیح را رفتیم و البته در این راه با بداخلاقی‌های رسانه‌ای از سوی غربی‌ها مواجه شدیم و ما در صدد رفع مشکلات هستیم و با یک فرمتی برای اجرای این سند گام‌هایی برداشتیم.
وی ادامه داد: با توجه به گذشت زمان و پاسخ دادن به سوالات فراوان آژانس و رفع ابهامات این توقع می‌رود که البرادعی پرونده ایران را از شورای امنیت به آژانس بازگرداند.
لاریجانی درباره نتایج مذاکرات ایران و امریکا بر سر مسئله عراق و توقع از دور چهارم مذاکرات تصریح کرد: البته در ابتدای راه با موانع و بداخلاقی‌های سیاسی روبرو شدیم و از نکاتی که بسیار برای ما حایز اهمیت است بوجود آمدن یک عراق دموکراتیک است و برقراری امنیت در عراق از بزرگترین انتظارات ما است.
وی تصریح کرد: فکر می‌کنیم این مذاکرات بی‌اثر نباشد و دور چهارم مذاکرات هم مثبت است و این بار هم در چارچوب توانمندسازی روابط ایران و عراق با نگاه مثبت حرکت می‌کنیم.
لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بررسی مسایل داخلی کشور پرداخت و درباره علت حضورش در انتخابات گفت: درست است که در ماه‌های گذشته هر زمان که از من سوال می‌کردید حضور در انتخابات را رد می‌کردم اما با توجه به سفارشاتی که مراجع عالیقدر عظام و بزرگانی مانند مهدوی‌کنی، در مورد نمایندگی مجلس به بنده کرده‌اند بر خود واجب دیدم که در انتخابات حاضر شوم.
وی درباره اینکه از کدام حوزه انتخابیه کاندیدا می‌شوید؟ اظهار داشت: فعلا در حوزه تهران ثبت‌نام کردم ولی طبق قانون می‌توانم 15 روز قبل از انتخابات محل حوزه را تغییر دهم و تا آن زمان که در حوزه انتخابیه قم یا تهران ثبت نام کنم تصمیم‌ می‌گیرم.
لاریجانی در مورد مجلس هشتم و کیفیت حضور افراد در این مجلس اظهار داشت: ‌مجلس هشتم نیازمند نیروهای متخصص، ‌متعهد و پیگیر است و حضور شاخه‌های سیاسی مختلف در چارچوب کمک به نظام و دولت در آن بسیار موثر است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شائبه رد صلاحیت‌ها گفت: من فکر می‌کنم اساس فعالیت‌های سیاسی بر اساس اجرای قانون باشد و در این صورت است که منازعات مرتفع می‌شود و در نتیجه وجود قانون به عنوان یک میثاق جمعی برای همه لازم است.
وی در مورد اینکه آیا در جبهه متحد سرلیست هستید؟ گفت: صحبت‌هایی از طرف اصولگرایان شده اما هنوز لیستی تنظیم نشده و مشخص نیست.
وی در مورد اینکه آیا برای تصدی پست ریاست مجلس فکری کرده‌اید؟ گفت: هنوز زود است و ما در مراحل اولیه کار هستیم.
وی در مورد پیشنهادی که چندی قبل درباره حضور تمام گروه‌ها و طیف‌ها در یک جبهه داده بود گفت: تجربه نشان داده است که بار مسئولیت هدایت جامعه باید بر دوش افرادی توانمند و باتجربه باشد و زمان آن رسیده است که دست از حرکت اتوبوسی برداریم.

 


 

 

 

 

منبع:http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8610210345







بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 13085  بازدید


» لینک دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «